Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Madryt automatyzuje linię 6 metra. SYSTRA i Ardanuy przy sterach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
railway-news.com

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Madryt automatyzuje linię 6 metra. SYSTRA i Ardanuy przy sterach
fot. railway-news.com / SYSTRA
Madryt rusza z historycznym projektem – linia 6 metra, okrążająca centrum miasta i przewożąca codziennie setki tysięcy pasażerów, stanie się pierwszą w Hiszpanii całkowicie zautomatyzowaną trasą. Pociągi pojadą bez maszynistów, a system sterowania i bezpieczeństwa przeniesie stolicę w przyszłość miejskiego transportu.

Metro de Madrid ogłosiło rozpoczęcie przełomowego projektu: linia 6 – jedna z najbardziej obciążonych tras metra w stolicy Hiszpanii – zostanie całkowicie zautomatyzowana. W ramach kontraktu wybrano konsorcjum SYSTRA-Ardanuy, które wesprze operatora w przekształceniu linii w pełni bezzałogową (Grade of Automation 4 – GoA 4).

To pierwszy taki przypadek w Hiszpanii i jeden z nielicznych w Europie, gdzie automatyzowane są już istniejące linie metra, a nie nowe odcinki budowane od zera.

Bezzałogowo dookoła Madrytu

Linia 6, tzw. „línea circular”, otacza centralny Madryt i krzyżuje się z większością pozostałych linii metra, pełniąc funkcję kręgosłupa całej sieci. Codziennie przewozi ponad 600 tysięcy pasażerów i jest jedną z najbardziej zatłoczonych tras w kraju.

Automatyzacja linii do poziomu GoA 4 oznacza, że pociągi będą mogły poruszać się całkowicie bez maszynisty. Projekt przewiduje m.in. instalację platform screen doors – automatycznych drzwi peronowych – które zapewnią większe bezpieczeństwo pasażerom i skrócą czasy postoju.

Celem inwestycji jest zwiększenie częstotliwości kursowania, pojemności linii i ogólnej wydajności operacyjnej.

SYSTRA i Ardanuy – wsparcie od koncepcji po wdrożenie

Zadaniem spółki joint venture SYSTRA-Ardanuy będzie wsparcie techniczne Metro de Madrid na wszystkich etapach transformacji. Obejmie to zarówno opracowanie metodologii wdrożeniowej, jak i monitorowanie integracji systemów – od sterowania ruchem, przez systemy bezpieczeństwa, aż po nowe urządzenia pokładowe i infrastrukturę stacyjną.

Jak podkreślił Joan Serrano, dyrektor generalny SYSTRA Ibérica:

– Ten nowy kontrakt jest ważny z kilku powodów: po pierwsze dlatego, że jest to nasze pierwsze duże zamówienie na metro w Madrycie, po wielu innych kontraktach dla sieci w Bilbao i Barcelonie; a po drugie dlatego, że przyczyniamy się do pierwszej automatyzacji istniejącej linii metra w Hiszpanii, w czym SYSTRA jest specjalistą, z wieloma podobnymi kontraktami w Europie i na całym świecie. Chcielibyśmy podziękować Metro de Madrid za powierzenie tej pracy firmie SYSTRA i Ardanuy.

Madrycki projekt wpisuje się w szerszy, międzynarodowy trend – coraz więcej miast automatyzuje swoje sieci metra, by zwiększyć ich przepustowość i ograniczyć koszty operacyjne. SYSTRA uczestniczy już w podobnych procesach m.in. w Sztokholmie, Brukseli, Marsylii, Lyonie, Bombaju, San Francisco czy Nowym Jorku.

We Francji spółka brała udział w automatyzacji paryskiej linii 1, a także linii B w Lyonie – pierwszej w Europie automatycznej linii metra wykorzystującej klasyczne pociągi z kołami stalowymi.

Metro przyszłości, czyli co dalej?

Modernizacja linii 6 to pierwszy etap większego planu modernizacji madryckiego metra. Jak zapowiedział operator, kolejne linie – w tym 8 i 10 – również mają zostać objęte procesem automatyzacji, choć harmonogram ich wdrożenia nie został jeszcze ogłoszony.

Wybór linii 6 nie jest przypadkowy – jej pierścieniowy charakter oraz możliwość przesiadek do innych linii sprawiają, że to właśnie tu zysk z automatyzacji będzie największy. Jak podkreślają eksperci, wprowadzenie GoA 4 pozwala zredukować czas między kursami nawet do 90 sekund i jednocześnie poprawia punktualność i elastyczność operacyjną całej sieci.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Google uczy, jak nie wsiadać za kółko

Mobilność

Google uczy, jak nie wsiadać za kółko

Paulina Piziorska 24 czerwca 2025

Sztokholm z umową na automatyzację pierwszej linii metra

Komunikacja

Sztokholm z umową na automatyzację pierwszej linii metra

Przemysław Farsewicz 13 kwietnia 2025

Alstom zautomatyzuje pierwszą linię metra w Madrycie

Przestrzeń

Alstom zautomatyzuje pierwszą linię metra w Madrycie

Farsewicz Przemysław 04 lutego 2025

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Paryż otworzył trzecią w pełni automatyczną linię metra

Komunikacja

Paryż otworzył trzecią w pełni automatyczną linię metra

Przemysław Farsewicz 28 stycznia 2024

Zobacz również:

Google uczy, jak nie wsiadać za kółko

Mobilność

Google uczy, jak nie wsiadać za kółko

Paulina Piziorska 24 czerwca 2025

Sztokholm z umową na automatyzację pierwszej linii metra

Komunikacja

Sztokholm z umową na automatyzację pierwszej linii metra

Przemysław Farsewicz 13 kwietnia 2025

Alstom zautomatyzuje pierwszą linię metra w Madrycie

Przestrzeń

Alstom zautomatyzuje pierwszą linię metra w Madrycie

Farsewicz Przemysław 04 lutego 2025

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Paryż otworzył trzecią w pełni automatyczną linię metra

Komunikacja

Paryż otworzył trzecią w pełni automatyczną linię metra

Przemysław Farsewicz 28 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij